2 turbosoorten – BEST en Limited

Er zijn verschillende soorten turbo’s, namelijk de klassieke turbo, de BEST turbo en de limited turbo.

De klassieke turbo heeft een financieringsniveau en stop loss. Bij het bereiken van de stop loss is er hierdoor mogelijk nog een restwaarde in de klassieke turbo. Deze turbo heeft als het ware een ingebouwde airbag.

BEST Turbo

BEST staat voor Barrier Equal STrike dit houdt in dat het financieringsniveau gelijk is aan het stop loss niveau. De prijsbepaling van een BEST turbo verschilt hierdoor met gewone Turbo’s. Bij BEST turbo’s moet namelijk ook rekening gehouden worden met de Gap Risk Waarde. Dit is een waarde voor het risico dat de koers van de onderliggende waarde scherp door het stop loss-niveau breekt, vooral buiten de Amsterdamse beurstijden. Omdat bij de BEST turbo’s het stop loss-niveau gelijk staat aan de uitoefenprijs, berekent de uitgever een gap risicopremie die een deel van het gemiddelde risico dekt. De prijs van een BEST turbo is iets hoger dan van een normale turbo maar er worden geen financieringskosten berekend door de uitgever (de bank). Doordat de stop loss en het financieringsniveau op hetzelfde niveau liggen kan met eenzelfde investering meer rendement uit een BEST turbo dan een gewone turbo worden gehaald. De restwaarde van een BEST turbo is hierdoor per definitie nul.

Limited Turbo

Bij Limited turbo’s is de stop loss eveneens gelijk aan het financieringsniveau en in tegenstelling tot een normale turbo kent een limited turbo een van tevoren vastgestelde looptijd. De prijsbepaling van een Limited turbo verschilt met gewone Turbo’s. Bij Limited turbo’s blijft de uitoefenprijs gedurende de looptijd op hetzelfde niveau. Het berekeningsprincipe is vergelijkbaar met die van een future contract, waarbij variabelen zoals het dividend, de rentestand, het verschil tussen de future en de prijs van de onderliggende waarde een rol spelen. Bij Limited turbo’s moet dus ook ook rekening gehouden worden met de Gap Risk Waarde.

Onze favoriete Turbo

Wij geven de voorkeur aan de BEST turbo, omdat hierdoor de stoploss ook daadwerkelijk een harde stoploss is.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *